Buiksloterweg 99, 1031 CJ, Amsterdam020 – 233 9042 Ma - Vrij: 07:00 - 17:00 /

Actueel

E-health succesvol implementeren

E-health succesvol implementeren, hoe doe je dat? Nu zijn er veel verschillende soorten e-health. Wij houden ons in dit artikel bezig met het implementeren van software oplossingen in de zorgpraktijk.

Met e-health kan de gezondheidszorg toegankelijk en betaalbaar blijven. Maar hoe kan je e-health succesvol implementeren? Wij delen een aantal tips.

Tips voor e-health succesvol implementeren

Reserveer tijd

Veel software e-health oplossingen zorgen ervoor dat je je werk makkelijker of sneller kan doen. Maar voordat je de voordelen ervan kan benutten moet je het systeem eerst gaan begrijpen. Reserveer daarom tijd om met het systeem aan de slag te gaan, zodat je weet hoe het werkt. Loop je tegen problemen aan dan kan je die op een rustig moment stellen, niet als er een patiënt tegenover je zit.

Loop je ergens tegenaan? Bel met de helpdesk zodat je weer aan de slag kan! We zien vaak dat gebruikers na een of twee kleine problemen het systeem helemaal niet meer gebruiken en dat is zonde. Bij het implementeren van e-health investeer je tijd om op termijn de patiënt beter of sneller te helpen.

Informeer

Informeer je medewerkers over welke e-health oplossing jullie hebben aangeschaft voor de huisartsenpraktijk. Vertel ze met welk doel voor deze oplossing is gekozen, vanaf welke datum deze software beschikbaar is en wanneer er een introductiecursus is.

Informeer de patiënt

Als je e-health succesvol wilt implementeren dan is het in veel gevallen verstandig om de patiënt erover te informeren. Nedtalk heeft een online vragenlijstensysteem ontwikkeld. Patiënt kunnen daardoor, in hun eigen taal, de vragenlijst voor het spreekuur invullen.

Wij raden aan om de patiënt te informeren over het systeem en over wat er voor hem veranderd: wat kan hij verwachten? Op die manier komt de nieuwe manier van werken niet als een verrassing voor de patiënt. Vraag de patiënt ook naar zijn ervaringen met de software en of hij verbeterpunten ziet.

Opleiding

Besteed aandacht aan de training van je medewerkers, zodat zij ook met de e-health oplossing aan de slag kunnen. Vaak wordt er een introductiecursus gegeven als er software wordt aangeschaft, zorg ervoor dat de medewerkers daarbij aanwezig zijn.

Aandacht voor het gebruik

Besteed aandacht aan het gebruik van het systeem. Vraag geregeld na bij collega’s en medewerkers of ze de e-health oplossing gebruiken. Op die manier werk je toe naar succesvolle implementatie van e-health.

Begin klein

Veel software oplossingen bieden een aantal opties waarmee je aan de slag kan. Bij ons systeem Health Communicator kan je vragenlijsten inzetten maar je kan de patiënt ook informatiemateriaal toesturen.

Wij raden aan om klein te beginnen. Je zet de online vragenlijsten bijvoorbeeld alleen in bij de kwartaalcontroles diabetes. Of je gebruik de afspraakreminder alleen bij afspraken van de POH.

Door op een kleine manier te beginnen, wen je aan het gebruik van het systeem. Als je gewend bent aan de oplossing, gebruik je de oplossing langzamerhand in meer situaties.

Nieuwe manier van werken

Zie het gebruik van de e-health als een nieuwe manier van werken: niet als een tijdelijke oplossing. Wil je e-health succesvol implementeren dan is het belangrijk dat iedereen zijn werkwijze wil aanpassen en het systeem niet ziet als iets voor erbij.

Heb je vragen over het implementeren van e-health of heb je interesse in een van onze producten? Neem contact met ons op.

Deel dit bericht