Buiksloterweg 99, 1031 CJ, Amsterdam020 – 233 9042 Ma - Vrij: 07:00 - 17:00 /

Actueel

Efficiënter werken bij kwartaalcontrole diabetes

De vragenlijst kwartaalcontrole diabetes is vrij lang en de POH heeft vaak het gevoel niet voldoende tijd te hebben voor de patiënt. Wij delen een aantal tips om efficiënter te werken bij de kwartaalcontrole diabetes, zodat je meer tijd hebt voor de patiënt.

Kwartaalcontrole diabetes

Wij horen vaak dat patiënten de afspraak voor de kwartaalcontrole vergeten. Hierdoor zit je te wachten terwijl je in die tijd ook een andere patiënt had kunnen zien.

Afspraakherinnering

In sommige gevallen belt de assistente of de POH de patiënten op om ze te herinneren aan het consult. Dat kost tijd. Je kan ook een afspraakreminder gebruiken, zodat de patiënt per SMS of e-mail een herinnering krijgt.

Als de patiënt anderstalig is krijgt deze de herinnering in zijn eigen taal. Lees verder over het succesvol inzetten van de afspraakherinnering.

Vragenlijst diabetes kwartaalcontrole

De vragenlijst voor de diabetes kwartaalcontrole is heel lang en het duurt daarom een tijd om deze helemaal door te gaan met de patiënt.

Met het online vragenlijsten systeem zet je de vragenlijst online klaar voor de patiënt. De patiënt ontvangt een link in zijn e-mail en vult de vragenlijst voor het consult in. Dat kan op de telefoon, tablet of computer. Is de patiënt anderstalig, hij spreekt bijvoorbeeld Arabisch of Turks? Dan kan hij de vragenlijst in de eigen taal invullen.

Via een koppeling komen de antwoorden op de vragen direct in het huisartseninformatiesysteem (HIS) terecht. Hierdoor hoef je geen gegevens meer in het HIS te zetten en kan je direct met de patiënt de belangrijkste zaken bespreken. Ook heb je de tijd om te praten over het omgaan met de ziekte.

Betere voorbereiding

Omdat de patiënt vooraf een vragenlijst invult denkt hij na over zijn ziekte en de klachten. Vaak blijkt dat de patiënt beter voorbereid de spreekkamer in komt en hij heeft daarom bepaalde vragen over zijn ziekte. Op deze manier kan je de patiënt optimaal begeleiden.

Anderstalige patiënten

Doordat de kwartaalcontrole vragenlijsten ook in andere talen beschikbaar zijn, waaronder het Arabisch en het Turks, kan je ook anderstalige patiënten goed helpen. De vragen die je vanwege de taalbarrière eerder niet kon stellen worden nu via het systeem beantwoord.

Anderstalige patiënten zijn blij met de vragenlijsten in hun eigen taal: ze hebben het idee dat ze beter begrepen worden en dat er meer aandacht is voor hun klachten.

Wil je het systeem zien? Vraag de online demo aan. Wij nemen spoedig contact met je op om een korte, telefonische demo te plannen.

Deel dit bericht