Buiksloterweg 99, 1031 CJ, Amsterdam020 – 233 9042 Ma - Vrij: 07:00 - 17:00 /

Actueel

No-show verminderen als zorgverlener

No-show verminderen als zorgverlener: hoe doe je dat? Wij geven een aantal tips.

Studenten van de Universiteit Twente deden onderzoek naar het verband tussen patiënt- en zorgkarakteristieken en redenen tot no-show. Uit het onderzoek komen een aantal bijzonderheden en aanbevelingen naar voren.

De redenen voor no-show die naar voren kwamen uit de enquête waren vooral:

  • niet op de hoogte zijn van de afspraak (17,8%),
  • vergeten (15,5%)
  • en foutief als no-show geregistreerd (13,7%).

Hoe kan je als zorgverlener de no-show in jouw praktijk verlagen? Wij geven een aantal tips.

De hoeveelheid no-show verminderen

Persoonlijke communicatie

Probeer persoonlijk over te komen in de communicatie met de patiënt. De patiënt doet dan waarschijnlijk meer moeite om zich af te melden. Het is makkelijker om een onpersoonlijke instelling teleur te stellen dan om een persoon teleur te stellen.

Makkelijk afmelden

Zorg ervoor dat patiënten zich op een makkelijke manier kunnen afmelden. Bijvoorbeeld via de e-mail of sms. Dat vergroot de kans dat ze zonder iets te zeggen niet verschijnen.

Zelf afspraken inplannen

Laat je patiënten zelf hun afspraken inplannen via een online agenda. Op die manier kiezen ze zelf de dag en het tijdstip dat voor hun ideaal is. Nog makkelijker is het als ze in diezelfde online agenda ook hun afspraken kunnen wijzigen of annuleren.

Effecten no-show

Informeer de patiënten over de effecten, en mogelijke kosten, van no-show. Leg de patiënt uit dat de arts op dat moment ook een andere patiënt kan zien, als de afspraak tijdig wordt afgezegd. Dit heeft effect op de sociale verantwoordelijkheid: als jij je afmeldt kan een ander in jouw plaats gaan en dan hoeft die niet langer te wachten.

No-show meten

Houd bij wat de no-show ratio is in de praktijk. Ga na bij welk soort afspraken dit vooral voorkomt. Als je weet welke afspraken mensen vergeten kan je gericht actie ondernemen om de hoeveelheid no-show te verminderen.

Controle afspraken

Afspraken die ieder half jaar of ieder jaar zijn, bijvoorbeeld een controle bij de POH, worden sneller vergeten dan een afspraak voor morgenochtend bij de fysiotherapeut. Dat is logisch, want bij een last-minute afspraak gaat het vaak over een klacht die nu opspeelt. Je vergeet dan minder snel je afspraak bij de zorgverlener.

Zorg ervoor dat je deze patiënten korte tijd voor de afspraak een herinnering stuurt, bijvoorbeeld via een brief of een geautomatiseerde sms.

Sms reminder

Uit het onderzoek van de Universiteit Twente bleek dat de twee belangrijkste redenen om niet op een afspraak te verschijnen “vergeten” en “ik was niet op de hoogte van de afspraak” zijn. Deze groepen kan je gemakkelijk ondervangen door een afspraakbevestiging en -herinnering te sturen.

Wij raden aan om een sms te versturen als reminder van de afspraak, en eventueel ook al direct als bevestiging van de afspraak. Het sturen van een afspraakbevestiging en een afspraakherinnering vermindert de no-shows en te late annuleringen met wel 50%.

Onze meertalige afspraakreminder gebruikt u al vanaf € 10,- per maand. Voordeel is dat deze in meerdere talen te gebruiken is, waaronder Engels, Arabisch, Pools, Russisch, Pools en Turks. In de toekomst voegen wij hier meer talen aan toe.

Voordeel hiervan is dat de anderstalige patiënt de informatie over zijn afspraak in de eigen taal ontvangt.

De patiënt kan via afmeldknop in de sms ook gemakkelijk de afspraak afzeggen: dat vermindert de no-show!

Meer informatie over de afspraakherinnering? Neem direct contact met ons op.

Deel dit bericht